چربی بیش از حد در خون بیانگر چیز خوبی نیست و همه ما می دانیم بیشترین محل این چربی ها در درون چربی شکم است و مضرترین آن هاست. خب برای اینکه بفهمید چربی در خون شما چقدر است، توصیه می کنیم در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا شما را با سه روش آسان اندازه گیری چربی خون در خانه آشنا کنیم.

برای اندازه ‌گیری میزان چربی بودن خود به این سه روش به این اصول راهنما توجه کنید:

 

شاخص توده بدنی: برای اندازه‌ گیری شاخص توده بدنی‌ یا بی ام آی باید وزن ‌تان را به کیلوگرم اندازه‌ بگیرید و آن را بر مجذور (توان دوی) قد‌تان به متر تقسیم کنید. این معیار در واقع به شما می ‌گوید به ازای هر سانتی‌ متر قدتان چند گرم وزن را حمل می ‌کنید. در اغلب افراد میزان شاخص توده بدنی به طور معقولی با میزان چربی کلی بدن متناسب است و شاید مهم تر اینکه این شاخص، معیار خوبی برای ارزیابی خطرات بهداشتی ناشی از اضافه وزن است، به عنوان یک قاعده هر چه ب ام آی شما بالاتر می ‌رود،‌ مرگ و میر ناشی از بیماری‌ های قلبی عروقی (حمله قلبی و سکته مغزی) و نیز مرگ و میر کلی بالا می ‌رود.

 

علاوه بر این میزان بالاتر بی ام آی با میزان بالاتر فشار خون، میزان پایین ‌تر کلسترول خوب یا و سایر شاخص ‌های بیانگر وضع بد سلامتی همراهی دارد.

 

دور کمر: با این شاخص، دیگر وزن کل بدن مطرح نیست،‌ بلکه چربی فعال از لحاظ سوخت و ساز و چربی زیانباری که در اطراف اندام ‌های درون شکم جمع می‌ شود‌، ارزیابی می‌ شود. اندازه‌گیری دور کمر نسبت به بی ام آی یا شاخص توده بدنی، شاخص بهتری برای پیش‌بینی خطر ابتلا به دیابت است و به همان اندازه بی ام آی، شاخص خوبی برای پیش ‌بینی خطر بیماری قلبی است. بنابراین با اندازه‌گیری دور کمر می ‌توان گروه قابل‌توجهی را که بی ام آی آنها در محدوده سالم قرار می‌گیرد (۱۸,۵ تا ۲۴.۹)، اما دور کمر بالا آنها را در معرض دیابت و بیماری قلبی قرار می‌ دهد، تشخیص داد. بنابراین اندازه‌گیری بی ام آی و دور کمر همراه با هم باید برای اندازه ‌گیری موفقیت افراد دارای اضافه وزن یا چاق به کار رود. انجمن قلب آمریکا می‌ گوید اندازه‌ گیری دور کمر باید درست در بالای ناف انجام شود، و بسیاری از پژوهشگران هم نوک استخوان لگن (ستیغ ایلیاک) را که تقریبا در سطح ناف قرار می‌ گیرد، ملاک قرار می‌ دهند. با این حال تعریف دور کمر بیش از حد بزرگ نیز به تجدید نظر نیاز دارد. در حال حاضر حد فاصل ۱۰۲ سانتی ‌متر برای مردان و ۸۸ سانتی ‌متر برای زنان قرار داده شده است. برخی از کارشناسان حتی معتقدند می‌ توان این عدد را باید پایین ‌تر آورد و به ۸۸,۹ سانتی‌ متر برای مردان و ۸۳.۸ برای زنان پایین آورد.

 

نسبت دور کمر به دور باسن: این روش با یک محاسبه ساده به دست می‌آید: تقسیم کردن اندازه دور کمر بر اندازه دور باسن. هر چه این نسبت کمتر باشد، از لحاظ سلامتی بهتر است. اندازه‌گیری دور کمر برای معمولا در باریک ‌ترین بخش میان‌ تنه انجام می شود. اندازه‌ گیری دور باسن نیز در پهن ‌ترین قطر دور باسن انجام می ‌شود. برای زنان خطر بیماری قلبی، سکته مغزی و سایر مشکلات بهداشتی با بالا رفتن این نسبت از ۰,۸۵ افزایش می ‌یابد، برای مردان حد فاصل نسبت طبیعی و غیرطبیعی را در حدود ۰.۹ قرار می‌ دهند.

 

منبع:آوای سلامت